Jack of all trades

Dat ik in het vaste testersteam zit van Zonen09, is geen geheim. Integendeel, ik ben er veel te trots op. Alsof ik zoiets geheim zou willen/kunnen houden. Sharon is voor mij de belichaming van de quote “If you can dream it, you can do it”. Het eerste deel van de zin is mij ook op het lijf geschreven. Daarna loopt het echter spaak. Bij haar vast ook wel eens, ik maak me geen illusies, maar ‘she gets things done’. Het resultaat is er. Altijd. Ook nu weer.

Ik had eerder al het genoegen Theo en Billie voor mannen te mogen testen en vorige maand was het de beurt aan Jack.

Volgens Sharon is het -te- lang geleden (bijna twee jaar) dat er nog eens een gloednieuw patroon uit haar creatief brein is ontsproten. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat ons, haar publiek, opgevallen is. Haar patronen hebben namelijk zòveel mogelijkheden, opties en versies,  dat je een hele kleerkast kan vullen met pakweg vijf patronen zonder dat er twee stukken op elkaar lijken. Je kan gerust die lijn doortrekken naar de sociale media: we worden haar patronen gewoon nooit beu en blijven er de online naaicommunity mee overspoelen zonder dat het iemand teveel wordt. We kunnen er geen kleerkast, maar twee jaar mee vullen. Met Jack gaan we met gemak voor nog eens twee.

IMG_9768

Jack is klassiek. Jack is sportief. Jack is speels. Jack is stoer. Jack is speciaal. Jack is eenvoud.

Jack is Jack of all trades (in the good, ‘William Shakespeare’ kinda way 😉 ).

IMG_9767

Mìjn Jack is een beetje van alles wat, maar bovenal is hij duurzaam. Het werd, naast een patroontest, ook mijn eerste ‘upcycling’ project. Geen nieuwe, dure stof deze keer. Een oude, groene militaire hemdvest werd verknipt in plaats van weggegooid. Hoe vaak die hemdvest bloed, zweet en tranen heeft gevoeld, laat ik aan jullie verbeelding over, maar door die herinneringen vond ik het wel zo gepast de ‘littekens’ van de stof niet te verstoppen. Brevetten en zakken werden eraf gehaald, nepen eruit gehaald en knopen en naamplaat gerecupereerd. Bij het uitknippen van het patroon probeerde ik de stof zo getrouw mogelijk te positioneren: op de rug verschijnen de sporen van de oorspronkele nepen, terwijl er in het patroon geen sprake van is. Op de rechtermouw verraadt de donkere driehoek de vroegere aanwezigheid van een A-commando brevet. Een borstzak sierde het oorspronkele linkervoorpand. De naam gaat over van vader op zoon (de sporen van de vleugels erboven verdwenen wegens te groot).

IMG_9693IMG_9672

Het ingenieuze van de patronen van zonen09 komt hier weer naar boven: naast de -eerder klassieke- snit van de jas, komt de sportieve uitstraling van de kap. Ik koos voor de combinatie niet-rekbare stof voor de jas + rekbare sweaterstof (een restje van deze set) voor de kap en revers. Voor de voering nam ik een katoentje uit mijn voorraad. Het allerenige wat gekocht werd, is het touwtje in de kap (niet standaard in het patroon), de bijhorende stoppers en de applicatie die ik op de zak naaide.

Een kleine noot van de redactie: dit is het testmodel van het patroon. Eén van de voorstellen die we gedaan hebben, was om de mouwen wat langer te maken. Dit werd allemaal in orde gebracht in het uiteindelijk patroon dat je digitaal en op papier kan kopen.

(Het model van dienst heeft een bijpassend groen oog. Hij had op school een ontmoeting met een vliegende metalen petanque-bal..)

IMG_9793IMG_9771

Duizend kanten kun je er dus mee op, met dit nieuw patroon. Dat bewijzen mijn mede-testers. Wij deden elk ons ding zonder elkaar te beïnvloeden, ga gerust eens zien:

An (Nononsensemoms)     –      An (Paspelpoezen)     –     Isabelle (anaaisID)

Marleen (MyBlue)

Benieuwd naar jullie exemplaren!

Groeten,

Laurence

IMG_9799IMG_9786IMG_9735IMG_9779

 

Jack of all trades

17 thoughts on “Jack of all trades

  1. Joke says:

    Oh wauw! Serieus onder de indruk van jouw upcycling project. Zonder zever of zwans, deze zou ik zo kopen voor mijn jongens, moest ik hem in de winkel tegen komen!

Leave a comment